Headerbild

Köpa cross

När man är mini knatte är det 50 cc-Pv 80, från ca 6-7 årsålder är det 65cc som gäller, när man sen börjar närma sig 9-10 års åldern kan det vara dags för en 85cc när man är över 14 kan man ta steget upp till en 125cc/250 fyrtakt.

Spekulerar du på att köpa en begagnad motocross så finns det en del fallgropar.... Först och främst priset det brukar alltid gå att "pruta" på en hoj eller få med någon begagnad utrustning ...Chansa.....!!

 

Kolla så att det är torrt vid svänghjulet. Om det finns vatten där så läcker magnetkåpan och elkomponenter kan ha blivit skadade. Är det olja, så läcker det från vevhuset eller växellådan.

 

Försök få en bild av hur hojen som du är intresserad av har blivit körd. Köper du via en internetsajt så be dem maila över många bilder innan du väljer att åka dit och titta så du inte åker i onödan.

Är den tävlingskörd och körd på bana så är det bättre att få tag på en cykel som bara varit använd som motionshoj och körd då och då. Men å andra sidan så är en tävlingskörd hoj så är den också oftast mycket noga servad och i bra kondition.

 

Kolla även upp vart man brukar ha hojen ståendes, är det utomhus så kan det vara värt att tänka sig för. Har man haft den inne i ett varm garage så är det ett säkrare kort. Hojen har blivit skyddad från fukt som tränger in och har säkert blivit mer servad

 

Kontrollera däcken, Det ska vara gott om mönster kvar på däcken. Kolla även så att de inte är torra, hårda och har sprickor i gummit.Nya däck kostar en del.

 

Kolla även fälgarna, inga bucklor eller andra skador.Kolla också så att däckslåsen sitter kvar. Bromskivorna, känn så de inte är slitna eller repiga. När du kör kan du bromsa lite lätt och känna så att inte handtaget pulserar. Ställ gärna upp cykeln på stöd, så att hjulen kommer fritt i luften och snurra hjulet. Verkar skivorna skeva, tar de i bromsen? Det går inte, bara genom att titta, i fall bromsskivorna är skeva. Testa även så att du kan nypa åt ordentligt med bromsarna. Allstå så att det går att tvärnita. Kolla ekrarna så de är hela och att alla finns på plats.

 

Kolla kröken så det inte finns några små sprickor eller läckor som det kommer ut olja ur. Den får heller inte vara för rostig eller för bucklig. Kolla sprickor i kröken efter att du har gjort en provkörning. Då märker du om det läcker "olja" någonstans.

 

Känn så att kopplingen tar och inte slirar, slirar den kan det va lamellerna . Är det så att kopplingen inte tar helt, alltså att den ligger och slirar lite grann hur mycket du än justerar så kan kopplinskorgen vara sliten.

 

Kolla att växellådan är okej, gasa på ordentligt och växla på höga varv, skulle någon växel hoppa ur eller att någon växel missas så kan man nog räkna med att göra en reparation på vxl-lådan. Men ibland kan det bara vara så att det räcker med att byta olja. Det ska ej heller gå tungt eller trögt att få i växlarna.

 

Ta gärna även loss oljepåfyllnings locket till växellådan och ta lite olja på fingret, är oljan ljusgrå ock krämig så är det vatten, eller har varit vatten i oljan. Kan komma från ex. brusten packning/packningsbox. Är oljan svart så är den inte bytt på länge. Fråga ägaren hur ofta han byter olja. På en motocross/enduro hoj så är det rekommenderat att byta olja var 5:e timme, eller efter var tredje träning. I annat fall förkortas livslängden på transmission och kopplingen avsevärt. Att byta olja ofta sparar mycket pengar.

 

Fråga hur ofta man har gjort rent luftfiltret. Luftfiltret bör göras rent om inte varje så i alla fall varannan gång man varit ute och kört om du inte kört i sand så kan det vara bra att alltid göra rent noga. I annat fall kan det komma in smuts i förgasare och motor.

 

Det får inte finnas några läckor någonstans, kolla cylinder, topp, krök, växellådskåpa, kylare, stötdämpare och kolla bulten under motorn som öppnas för att tömma ut olja ur växellådan.

 

För att kolla om det läcker från framgaffeln, håll i frambromsen och pumpa ordentligt upp och ner några gånger, känn med fingret på innerbenen så att det inte finns någon olja där. Kolla även de kromade innerbenen så att det inte finns några rispor, detta brukar medföra att packboxarna inte håller länge.

 

Kolla drev och kedja, kedjan får inte vara snustorr och dreven ska vara fräscha inte vassa och ojämna. Kolla också så att ingen kugg på dreven är av.

 

Kolla att styrlagret inte är glappt, styret ska gå att svänga med utan att det går trögt eller att det kommer i några hack.

 

Testa även att bromsa snabbt när du rullar, känns det glappt i styret då så behövs nytt styrlager.

 

Lyssna efter slammer i motorn. Fråga ägaren om han gjort några modifieringar på hojen. Köp inte en hoj som fått insug och portar uppfilade eller liknande och är mycket trimmad. Troligt är då att hojen levt ett hårt liv.

 

Se till så att det finns lika mycket vatten innan som efter provkörningen. Så att det inte läcker ut någonstans.

 

Kolla stötdämparna, de får inte kärva och fastna på nått vis utan ska gå mjukt och fjädra tillbaks. Testa gärna att ställa in dämparna och känn så att det verkligen blir skillnad.

 

Kolla svingarmen, se till så att cykeln står med bakhjulet fritt i luften och rör på svingen i sidled, och upp och ner, för att känna om den glappar. Gör den det behövs det nya lager i svingen.

 

Man kan också kolla om vevlagret är glappt genom att öppna kåpan till svänghjulet och känna på svänghjulet så att det sitter fast ordentligt och inte glappar.

Slutligen kolla smådetaljer, sitter allting fast, kylare, tank, skärmar m.m. du bör undvika innan du slår till.

 

Lycka till !